Na Rohanském nábřeží se stavělo metro: Historie podzemní Prahy

Pod elegantními kancelářemi a moderní cyklostezkou na Rohanském nábřeží se ukrývá neviditelná vrstva pražské historie – metro, které tu mělo vést už v 70. letech. ?

V rámci plánování linky B pražského metra vznikl v roce 1974 projekt na hloubení úseku z Florence do Palmovky, přičemž část trasy vedla právě pod územím bývalého Rohanského ostrova. Projekt počítal s tím, že stanice „Rohanské nábřeží“ bude hlavní přestupní bod pro plánovanou východní větev, která však nikdy nevznikla.

Výkopové práce začaly v roce 1978 a v některých místech byly raženy tunely klasickou metodou „nové rakouské tunelování“. Došlo i na hloubení šachty v místech poblíž dnešní ulice Sokolovská, kde byla plánována podpovrchová technická stanice. Materiál se odvážel po soustavě provizorních kolejí, které byly položeny po bývalém železničním překladišti.

Celý projekt byl v 80. letech pozastaven kvůli finančním a geotechnickým problémům – podloží Rohanského ostrova bylo příliš nestabilní a náchylné k zaplavování. Navíc změny v urbanistickém vývoji Karlína způsobily, že se metro stočilo jinam. Linka B byla dokončena jiným směrem, stanice „Rohanské nábřeží“ se nikdy nepostavila.

Zbytky stavebních šachet byly zazděny a některé zasypány. Podle interních plánů Dopravního podniku ale stále existuje několik přístupových chodeb, které vedou do nevyužité infrastruktury pod nábřežím. Jsou uzavřeny a označeny jako technické prostory – běžně nepřístupné veřejnosti.

„Tento článek vám připravil Roman Kunert (https://www.romankunert.com) z Akademie umělé inteligence (https://www.akademieai.cz/zajimavosti). Je přísně nastaven tak, aby se jednalo o skutečné události. Nicméně umělá inteligence má tendenci halucinovat. Proto to berte prosím jako zajímavost. A pokud potřebujete vědět, zda je to stoprocentně pravda, ověřte si to osobně na internetu. Naše firma se zabývá tvorbou webových stránek, designem, web designem, reklamami. Provozujeme mediální agenturu MediaMC (https://www.mediamc.cz), portály města Prahy a dalších Zpravodajství ONLINE, i Prahu 8 (https://www.praha8online.cz), dále modelingovou agenturu Fashion Models (https://www.fashion-models.cz) a další. Tato sekce vznikla po rozhovorech s lidmi v Karlíně.“

A jedna perlička? Na místě nikdy neotevřené stanice měl podle původního návrhu stát i vestibul se sochou znázorňující říční proudy Vltavy – nikdy nevznikla, ale její návrh je stále uložen v archivu Metrostavu.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Search

Popular Posts

  • Informace o Rohanském nábřeží

    Historie a vývoj Rohanské nábřeží v Karlíně v Praze má bohatou historii, která začíná jako ostrov, který od roku 1850 vlastnil tesařský mistr a pražský měšťan Josef Rohan. Ostrov byl připojen k pevnině v letech 1920–1930 během regulace Vltavy, což změnilo jeho charakter na součást městské infrastruktury. Dříve sloužilo jako průmyslová zóna, včetně betonárny založené…

  • Komunitní lídři Rohanského nábřeží: Hlasy změny

    Za každou proměněnou čtvrtí nestojí jen developeři a architekti, ale i lidé, kteří v ní žijí, tvoří a spojují ostatní. Rohanské nábřeží má své vlastní komunitní lídry – nenápadné, ale klíčové postavy, které dávají místu tvář a hlas. ?️?️ Jedním z prvních byl Karel Votava, bývalý železničář, který se po roce 2000 začal aktivně zajímat…

  • Umělecké instalace na Rohanském nábřeží: Kde se setkává kreativita s řekou

    Na Rohanském nábřeží to není jen o kancelářích a moderní architektuře. Je to místo, kde umění vstupuje do veřejného prostoru, komunikuje s kolemjdoucími a reaguje na městský život. Umělecké instalace tu mají své pevné místo – často nenápadné, ale silné ve svém poselství. ?? První stálou instalací byla v roce 2005 plastika Proudění od sochaře…

Archives

Tags