Ocelový most na Rohanském nábřeží: Spojení s Karlínem

Na konci Rohanského nábřeží, kde se řeka přibližuje k ulici Šaldova, se klene nenápadný, ale technicky významný ocelový most, který spojuje nábřeží s historickým jádrem Karlína. ?️

Tento most nevede pro auta ani chodce – jde o železniční konstrukci, po které dodnes jezdí nákladní vlaky. Most byl postaven v roce 1921 jako součást Žižkovské spojky, klíčového železničního tahu mezi pražskými nádražími a industriálními oblastmi na východním břehu Vltavy. Jeho hlavní funkcí bylo napojení Rohanského ostrova na železniční síť, což bylo klíčové pro fungování tehdejších překladišť, skladů a podniků.

Ocelová nýtovaná konstrukce s charakteristickým příhradovým nosníkem je dodnes plně funkční. V době svého vzniku šlo o moderní inženýrské dílo, které odolalo nejen času, ale i velké povodni v roce 2002. Most je pravidelně udržován a inspektován Správou železnic, i když jeho využití je dnes omezené – slouží především pro technické a manipulační jízdy.

Zajímavé je, že v těsné blízkosti mostu dříve stávala menší dřevěná lávka pro pěší, která byla zničena během povodní v roce 1940. Od té doby žádný přímý pěší most mezi tímto místem Rohanského nábřeží a Karlínem neexistuje – a právě to je důvod, proč se v posledních letech zvažuje stavba nové pěší lávky.

Ocelový most je i oblíbeným cílem fotografů – díky průhledu mezi příhradami a industriálnímu okolí často figuruje v portrétní i módní fotografii.

„Tento článek vám připravil Roman Kunert (https://www.romankunert.com) z Akademie umělé inteligence (https://www.akademieai.cz/zajimavosti). Je přísně nastaven tak, aby se jednalo o skutečné události. Nicméně umělá inteligence má tendenci halucinovat. Proto to berte prosím jako zajímavost. A pokud potřebujete vědět, zda je to stoprocentně pravda, ověřte si to osobně na internetu. Naše firma se zabývá tvorbou webových stránek, designem, web designem, reklamami. Provozujeme mediální agenturu MediaMC (https://www.mediamc.cz), portály města Prahy a dalších Zpravodajství ONLINE, i Prahu 8 (https://www.praha8online.cz), dále modelingovou agenturu Fashion Models (https://www.fashion-models.cz) a další. Tato sekce vznikla po rozhovorech s lidmi v Karlíně.“

A detail, který zná málokdo? Most nemá oficiální jméno, přesto ho starousedlíci dodnes označují jako „železák“ – a v mapách ho najdete jen jako „železniční most Rohanské nábřeží“.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Search

Popular Posts

  • Informace o Rohanském nábřeží

    Historie a vývoj Rohanské nábřeží v Karlíně v Praze má bohatou historii, která začíná jako ostrov, který od roku 1850 vlastnil tesařský mistr a pražský měšťan Josef Rohan. Ostrov byl připojen k pevnině v letech 1920–1930 během regulace Vltavy, což změnilo jeho charakter na součást městské infrastruktury. Dříve sloužilo jako průmyslová zóna, včetně betonárny založené…

  • Komunitní lídři Rohanského nábřeží: Hlasy změny

    Za každou proměněnou čtvrtí nestojí jen developeři a architekti, ale i lidé, kteří v ní žijí, tvoří a spojují ostatní. Rohanské nábřeží má své vlastní komunitní lídry – nenápadné, ale klíčové postavy, které dávají místu tvář a hlas. ?️?️ Jedním z prvních byl Karel Votava, bývalý železničář, který se po roce 2000 začal aktivně zajímat…

  • Umělecké instalace na Rohanském nábřeží: Kde se setkává kreativita s řekou

    Na Rohanském nábřeží to není jen o kancelářích a moderní architektuře. Je to místo, kde umění vstupuje do veřejného prostoru, komunikuje s kolemjdoucími a reaguje na městský život. Umělecké instalace tu mají své pevné místo – často nenápadné, ale silné ve svém poselství. ?? První stálou instalací byla v roce 2005 plastika Proudění od sochaře…

Archives

Tags